سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه معلم

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مقایسه فنی و اختصاصی بین سرور لینوکس و سرور ویندوز

مقایسه حرفه ای و اختصاصی سرورهای لینوکس و سرورهای ویندوز

کلا دو انتخاب اصلی برای خدمات میزبانی وب یا هاستینگ وجود دارد استفاده از سرورهای میزبان لینوکس یا سرور سرور ویندوز است. اگر بنا باشد که از بین سرور ویندوز و سرورلینوکس یکی را انتخاب کنیم، حتما سرورلینوکس و یونیکس گزینه مناسبتر خواهد بود چرا که سرورلینوکس در طی این سالها نشان داده که به دلائل امنیتی فراوان بهترین انتخاب برای سرور هاست.

امنیت در سرورلینوکس و سرور ویندوز و مقایسه نسخه های سرورلینوکس که با مقایسه سرور های لینوکس و سرور ویندوز قادر به امن سازی سرور هستیم

در صورت استفاده از زبانهای برنامه نویسی وب وابسته به Server Side ing مثل php, coldfusion, jsp, cgi (c, perl, python, tcl, ...), asp, asp.net اولین مطلب مهم این است که سرورهای لینوکس asp و asp.net را که جزو فناوریهای مایکروسافت هستند پشتیبانی نمی‌کنند. البته برای پشتیبانی از asp در سرورلینوکس اقداماتی انجام شده ولی فعلا بیشتر در حد پروژه های در دست اجرا میباشد. پس اگر می‌خواهید سایتی با این دو تکنولوژی راه‌اندازی کنید، اصولا بی معنی است که بخواهید سرورلینوکس و سرور ویندوز را با هم مقایسه کنید چون حتما باید وب سرور شما سرور ویندوز باشد. در مورد بقیه موارد گفته شده می‌ توان گفت که هر دو سرورلینوکس و سرور ویندوز از پشتیبانی خوبی در این زمینه برخوردارند . اگر بخواهیم با یک مقایسه کلی بگوئیم که از بین سرور ویندوز و سرورلینوکس کدامیک کارائی performance بهتری برای هر یک این زبان‌ها دارند،‌ باید اذعان کرد که سرورلینوکس در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

نکته مهم دیگر این است که اگر cgi را به‌صورت کامپایل شده استفاده می‌کنید، اصولا نمی‌توانید از cgi یی که برای سرورلینوکس کمپایل شده در سرور ویندوز استفاده کنید و یا بلعکس. ولی در سایر موارد میتوان از یک کد هم در سرورهای سرور ویندوز و هم سرورلینوکس استفاده نمود.

در یک جمع بندی کلی باید بگویم که اگر asp , asp.net استفاده می‌کنید، فقط میتوانید سرور ویندوز را انتخاب کنید،ولی در سایر موارد سرورلینوکس گزینه بهتر خواهد بود .
در خصوص پایگاه‌های داده و بانکهای اطلاعاتی بایدگفت که بجز بانکهای اطلاعاتی access

که خیلی ساده و کم اهمیت هستند و فقط مختص سیستم عامل سرور ویندوز میباشند مابقی تکنولوژیهای رایج در ایجاد و مدیریت پایگاههای داده معمول شاملSQL server مختص سرورهای سرور ویندوز، و MySQL مخصوص سرور های لینوکس میباشند. بهترین و موفق‌ترین پایگاه داده بدون شک محصولات شرکت Oracle است که به دلیل قیمت بالا فقط در سایت‌ها و سرورهایی استفاده میشود که نیاز به دیتابیس هائی با کارائی و حجم بسیار بالا وجود داردو در مورد وب سایتهای معمولی یا متوسط بدلیل گرانی بیش از حد قابل استفاده نخواهد بود . البته ناگفته پیداست که SQL Server فقط در سرورهای ویندوز قابل استفاده میباشد و بقیه database ها معمولا در هر دو نوع سرورلینوکس و سرور ویندوز قابل استفاده هستند .

مباحث پیشرفته در خصوص کارائی و مقایسه MySQL با SQL-Server نیاز به کار کارشناسی زیادی دارد ولی در مجموع در هر دو نوع سرورلینوکس و سرور ویندوز بانکهای اطلاعاتی مورد بررسی دارای کارائی مشابهی میباشند .

نکته مهمی که همیشه ذهن انسان را بخود مشغول میکند این است که کدام یک از ایندو سرور امنیت بیشتری دارند . در این زمینه با مراجعه به آمارهای رسمی منتشر شده در سایتهای امنیتی مهم برتری کلی مسلما با سرورلینوکس خواهد بود.

یکی از دلایل ضعف سرور ویندوز یکپارچه‌تر بودن این سیستم‌عامل نسبت به سرورلینوکس و open source نبودن این سیستم عامل میباشد. و یک نکته بسیار ظریف در این زمینه این است که وقتی یک مشکل امنیتی یا به اصطلاح باگBUG در سرور ویندوز کشف میشود معمولا کاربران و مدیران سرور باید مدتی منتظر بمانند تا service pack یا patch برای این ضعف امنیتی از طرف مایکروسافت ارائه شود (چون کارشناسان نمی توانند خودشان مشکل را حل کنند) و این موضوع یک محدوده زمانی مناسب برای هکرها بوجود می آورد تا ازنقطه ضعفهای کشف شده کمال استفاده را برده و یک سرور را هر طوریکه بخواهند مورد تاخت و تاز و هجوم خود قرار دهند . ولی در سیستم‌عامل‌های Open-Source مثل سرورلینوکس در صورت داشتن دانش کافی با کمی تغییر در کد ها ی منبع سیستم عامل و کامپایل کردن مجدد آن معمولا میتوان مشکل را حل کرد .

اما دلیل اصلی ضعف امنیتی ر این است که اصولا سرورهای ویندوز از نظر ضعف امنیتی بیشتر مورد توجه هکرها و نفوذگرهای شبکه قرار می‌گیرند و نتیجه‌ این امر این است که گاهی نقطه ضعفها و حفره‌هایی در سرور ویندوز پیدا میشود که حتی مدیران مایکروسافت را هم به تعجب وا میدارد . و ما را برآن می دارد که فکر کنیم براستی برنامه‌نویسان مایکروسافت تا جه حد باهوشند و موقع کد نوشتن چقدر دقت می‌کنند !!!!!!واقعیت این است که دلیل وجو حفره های امنیتی در نرم افزارهای آمریکایی مخصوصا مایکروسافت عمدی و با هدف نفوذ به رایانه در کشورهای جهان سوم است)

اصولا برای هر نسخه منتشر شده سرور ویندوز معمولا حداقل یک باگ پیدا میشود که معمولا باآن میتوان به سیستم نفوذ کرد و به منابع آن دست‌یافت و این باعث شده که مایکروسافت هم گاهی یک سری از نسخه‌های سرور ویندوز را به صورت رسمی از رده خارج کند (مثلا ر nt 4.0 که نسخه قبل از ر ???? بوده و ‌ عملا دیگر برای آن service pack ارائه نمی‌شود و اصولا اگر سروری از نسخه ?.? سرور ویندوز ان تی NT4.0 استفاده کند قطعا به راحتی قابل نفوذ خواهد بود .

مشکلات امنیتی سرورلینوکس معمولا از اسکریپت‌هائی ناشی میشود که به صورت پیش‌فرض توسط خیلی از سرور‌ها نصب میشوند . البته این مشکلات را میتوان براحتی و با disable کردن یا uninstall نمودن برنامه های غیر ضروری از روی سرور یا نصب آخرین ورژن برنامه ها حل نمود .
در حال حاضر برای داشتن سایت به نسبت امن‌تر در ایران، انتخاب قطعی سرورلینوکس خواهد بود. زیرا علاوه برامنیت مسئله قیمت خدمات هوستینگ بسیار حائز اهمیت است و گهگاه قیمت سرورهای لینوکس گاه بمیزان 100 درصد یا بیشتر، پایین‌تر از سرور ویندوز میباشد